Четвер, 06.08.2020, 19:56
Головна » 2013 » Вересень » 13 » Архітектурні стилі

Архітектурні стилі

Раді бачити вас на нашому сайті присвяченому ремонту та будівництву!

Отже, що ж таке стиль? Ми часто говоримо про стиль життя, про стилі в музиці, стилі мови і стилі спілкування. А що таке архітектурний стиль? Перш за все, дамо вичерпне визначення. Стиль - це сукупність стійких художніх форм. Стиль - це похідна епохи. Скільки епох - стільки і стилів. Стиль може поєднувати абсолютно різні предмети: будинки, меблі, посуд, картини і навіть одяг. Насамперед саме стиль диктує їх форми, обрисів, кольори, мотиви. Іншими словами, стиль робить предмети такими, якими вони є. Стиль - це дуже важлива величина, але індивідуальні, унікальні риси вашому будинку додасть не стільки стиль, скільки архітектор. І, зрозуміло, не без вашої участі. Вам подобається не один, а кілька стилів і ви не знаєте, який з них вибрати або взяти за основу? Не біда. Хороший архітектор здатний показати вам, як може бути реалізована ідея вашого будинку в кожному з них.

Щоб полегшити ваші бесіди з архітекторами, ми пропонуємо вам ознайомитися з основними стилями, які людство розробило протягом своєї історії, і якими тепер ви можете скористатися. Ми розповімо про стилях, які так чи інакше вплинули на сучасну архітектуру і досі знаходять у ній своє відображення.

Виникнення архітектурних стилів

У витоках виникнення архітектурних стилів лежить непереборне прагнення людства до прекрасного. На формування архітектурних стилів сильний вплив завжди надавали релігійні погляди, стиль мислення і державного устрою, національні особливості та навколишнє середовище, природа. Але насамперед розвитку архітектури як художнього явища сприяв... зростання технічних можливостей людства. Після того як з'являлися нові технології, виникали передумови для нового архітектурного стилю, а разом з ним змінювався вигляд храмів, громадських будівель і приватних будинків. Але, як правило, новий стиль не був абсолютним запереченням минулого, він успадкував деякі його ознаки, в той же час породжуючи ще ніколи не існували форми художнього. Лише в новітній історії людства виникає ряд архітектурних стилів, що з'явилися повним запереченням попереднього тисячолітнього мистецької спадщини, старих правил і методів архітектури.

Античність

Проте одним лише грекам судилося зіграти вирішальну роль в розвитку архітектурних стилів наступних епох. Тільки їхня спадщина залишилася у віках і еволюціонувало аж до наших днів. Іноді про нього забували, деколи від нього рішуче відмовлялися, але воно знову і знову повставало з небуття. Що ж приваблювало, ніж так притягувало до себе мистецтво Греції? Витонченістю і благородством форм, продуманістю і відточеністю всіх деталей, врівноваженістю і спокійною величчю. І разом з тим - конструктивною простотою. Греки, що дали світові початок багатьох наук, першими розробили і струнку теорію архітектури. Вони ввели в практику ніколи не порушується ними закон симетрії. Згодом в Європі він стане непорушним підставою класицизму Притягальна сила грецької культури була така, що Рим завоював Афіни, сам опинився в положенні завойованого. Але в архітектурі римляни не копіюють греків, хоча і наслідують їм. І наскільки греки були тонкими художниками, настільки римляни стали практичними будівельниками. Вони створюють архітектуру, яка своїм колосальним розмахом і масштабом стала проявом могутності своєї імперії, її символом.

Рим насаджує свою культуру серед підкорених ним народів, не дивлячись на їх національні особливості. Але імперії руйнуються, а збудоване ними стає пам'ятником і прикладом для наслідування. Рим упав під ударами варварів, його спадкоємицею стала Візантія... Закінчилася ціла епоха - епоха античності. Але античному мистецтву багато століть потому ще належить воскреснути в епоху Відродження - для того, щоб навічно залишитися в історії і практиці людства. Доричний, іонічний і коринфський стиль ви можете і сьогодні побачити на багатьох будинках, і не тільки в Європі. Якщо вас приваблює античність, класицизм, перенесіть їх на ваш власний будинок.

Готика

Тепер давайте зробимо крок з вами в наступний період історії Європи - середньовіччя. Багатьом людям він представляється чимось похмурим і страшним. Але саме він дав світові дивовижний стиль - готичний. Проте готика - з точки зору сучасного мистецтвознавства - єдиний європейський стиль, має абсолютно своєрідну систему форм, нове розуміння організації простору та об'ємної композиції. В ній немає ні краплі наслідування кого-небудь і до чого-небудь - на відміну від мистецтва Відродження, яке є ні чим іншим, як поверненням до античності. Готика склалася як мистецтво релігійне, християнське по духу і тематики. Воно було співвіднесено з вічністю, з " вищими, ірраціональними силами. Особливе місце в мистецтві готики займав собор - зразок особливого синтезу архітектури, скульптури, живопису (вітражів) і музики. Вертикальне і динамічне прагнення його веж і зводів, ряди струнких стовпів створювали враження нестримного руху вгору, яке посилювалося могутнім злетом гострих стрілчастих арок. Внутрішній простір собору було осяяне багатобарвним сяйвом вітражів, що створювало особливу, таємничу і разом з тим надзвичайно радісну атмосферу. Все це справляло сильне емоційний вплив на людину, закликало і його самого спрямуватися до вищого і прекрасного.

Бароко

Тепер звернемося до наступного (після епохи Відродження античності) яскравого стилю, що залишив відчутний слід в історії людства, - бароко. Вигадлива виразність і зовнішня ефектність забезпечили бароко верховенство над іншими стилями європейської культури більш ніж на століття - з кінця XVI ст. до середини XVIII ст. Цьому стилю властива розкіш, парадність, декоративність, прагнення до величі і пишності, тобто все те, що справляє сильне враження на людину, вражає його уяву. В архітектурі фасадів майже зникають горизонтальні прямі лінії, з'являються м'яко вигнуті, плавні. Будівлі здаються наче вилитими з одного гігантського шматка каменю і швидше виліпленими, ніж побудованими. Поглиблення витончено перетікають у виступи і створюють враження однією суцільною, волнующейся і дуже пластичної маси. Ефект посилюється великою кількістю декоративних елементів, виконаних з великою вигадкою і винахідливістю. Все це набуває дивовижну мальовничість і динамічність і як би вливається в навколишній простір. Барокові будівлі, які ми можемо побачити сьогодні - це старовинні палаци, які в своїй більшості музеями. У стилі бароко зараз вже майже ніхто і ніде не будує. Але якщо вам подобається цей стиль, якщо ви хочете наслідувати аристократії минулих століть, і якщо ви живете розміреним життям, якої чужі цейтнот, то бароко може стати вашим другом. Ваш будинок буде дивиною і без усякого сумніву буде вражати як відвідувачів, так і перехожих.

Класицизм

Час минав, і поступово бароко набридло людству. Після століття пишності та ошатності виникла потреба у більш стриманому, простому. На зміну бароко прийшов класицизм, який у другій половині XVIII століття вже повністю домінував. Бурхливо розвивалася наука і промисловість. У Європі формувалися сильні імперії. Порядок, строгість, почуття міри, врівноваженість класицизму більше підходять у державних справах і краще засвоюються усіма верствами суспільства, ніж проповідь чуттєвості і неприборканих пристрастей бароко. Архітектурі класицизму загалом притаманні розумна логіка планування та раціональна геометрія об'ємної форми. Класицизм звертається до спадщини античної архітектури, творчо опановує і застосовує її закони, особливо закон симетрії. Однак кращі архітектори класицизму швидше цитують, ніж копіюють античність. Зі часом класицизм перероджується в академічне мистецтво, починає тяжіти не тільки над архітектором, але й над замовником. Класицизм поступово перетворюється у ампір, який став кінцевою фазою його існування. Громіздкість і великовагові форми ампіру, а також поява нових напрямків в архітектурі призвели врешті-решт до того, що класицизм зійшов з п'єдесталу. Але він ще повернеться у другій половині XX століття, буде творчо переосмислений і, виявившись включеним у сучасне мистецтво, знову стане бажаним для чималої частини людства.

Ампір

Ампір в архітектурі переважав (і взагалі в мистецтві) протягом трьох перших десятиліть XIX століття. Він був останнім етапом еволюції класицизму в історії Європи. Під впливом імперського духу класицизм змінив витончену простоту форм на монументальну виразність. Так само як і класицизм, ампір орієнтується на зразки античного мистецтва. Але він вбирає в себе тільки деякі його риси, характерні для імперських амбіцій Риму, який потребував наочних ілюстраціях своєї могутності. Основні елементи ампіру: монумент, масивні портики, військова емблематика в оформленні фасадів та інтер'єрів: військові обладунки, лаврові вінки, орли. Відображаючи єгипетські походи Наполеона і відкриття найдавнішої культури єгиптян, ампір включає в свій арсенал співзвучні їй мотиви: масивні геометричні об'єми, єгипетський орнамент, стилізованих сфінксів. Ампір охоплює не тільки архітектуру. В цьому стилі виконуються розпису стель і стін, посуд, меблі та інші предмети інтер'єру.

Романтизм

Паралельно з ампіром в XIX столітті існує і розвивається романтизм. Він теж справив колосальний вплив на розвиток сучасної архітектури. Цей стиль є запереченням грандіозно-тоталітарного ампіру. Романтизм поетизує народну архітектуру, а також художні форми колишніх часів. Він несе шарм сивої давнини, пастушою ідилії, пряної екзотики. Романтизм близький за духом до всіх добре відомому нині стилю "кантрі", з його вихвалянням народного побуту, штучними скринями, плетеними меблями та іншої милої старовини з екологічним відтінком. Але, мабуть, найбільше романтизм - той правдивий, історично достовірний романтизм - проявив себе у створенні особливого роду садово-паркових ансамблів. Характерним для нього є зникнення межі між природою та штучним, насадженим, спроектованим парком. У парку влаштовуються штучні водойми, водоспади, гроти, які створюють враження природних, існують тут з незапам'ятних часів. Для романтизму завжди була притаманна різноманітність форм і творча свобода. Природно, адже це була адекватна відповідь на суворе одноманітність ампіру.

Модерн

З середини XIX століття простежуються нові тенденції в архітектурі. Вона стає більш незалежною від загальноприйнятих норм і правил, від академізму з його жорстким принципом будувати тільки так, і ніяк інакше. Таке явище стало можливим завдяки тому, що в суспільстві з'явилося безліч забезпечених людей. Вони не були пов'язані з вищим аристократичним суспільством, з його манірністю і стереотипами. Вони замовляли будинку в самих неймовірних, часто важко описуемых стилях. Це був протест проти аристократії. Модерн дав життя новому принципом проектування будівель - зсередини назовні, який став основоположним у всій архітектурі XX століття. З цих пір головним стає критерій користі. Саме раціональна функціональність тепер визначає об'ємно-планувальні рішення будівель. Будинок насамперед повинен бути зручним для людини, відповідати його способу життя, захоплень, роботі, дозвіллю. Ранній модерн був практично абсолютним запереченням багатьох, якщо не всіх класичних принципів побудови будівель. Характерною особливістю раннього модерну є відмова від прямих ліній і кутів на користь більш природного, плавного руху вигнутих ліній. Цей стиль надає досить міцним і масивним предметів видимість крихкості і повітряної легкості. Майстри модерну реанімували і стали широко застосовувати різні види декорування, які були вже полузабыты: скульптуру, мозаїку, кераміку, фрески, вітражі.

СУЧАСНА АРХІТЕКТУРА

Функціоналізм

Першим у строю сучасних архітектурних рухів потрібно поставити функціоналізм (в радянській Росії у нього було інше назва - конструктивізм). Він виник на початку 20-х років і потягнув за собою архітекторів багатьох країн світу. Вони вирішили реалізувати наступний принцип: естетичні якості мистецтва повинні бути цілковито підпорядковані користі для людини. Функціоналізм поширився подібно модерну на весь предметний світ - меблі, одяг і навіть на книжкову графіку. Він оголосив сучасний йому стан архітектури смертельною хворобою і заперечував всяке творчу спадщину минулих епох. Однак цілі його були благородні оздоровити міста і поліпшити життя людей, використовуючи досягнення науково-технічного прогресу. Функціоналізм демократичний, не вимагає великих матеріальних витрат і дозволяє створити "більше житлової площі за ті ж гроші".

Функціоналізм ставить людину в центр процесу проектування. Однак, аж ніяк не конкретну особистість, а людини взагалі, як якесь біологічне і соціальне істота. Функціональна складова будівель повинна насамперед визначатися фізіологічними і суспільними потребами людини. Архітектори цього напряму проектують будинку таким чином, щоб забезпечити людям необхідні умови для комфортного проживання (або роботи). Естетичними постулатів функціоналізму стають граничне спрощення форм, відмова від декорування і прагнення до мінімальної обробки поверхонь. Дуже стримано функціоналізм відноситься і до введення кольору в архітектурі. Функціоналізм - це рух за мінімізацію буквально все, що оточує людину - від інтер'єрів і фасадів до моделей одягу. Прихильники функціоналізму були свого роду романтиками - простоти, користі і свободи від спадщини минулого. Але, на жаль, відкидаючи обов'язкові нормативи класичних архітектурних форм, функціоналізм приходить до створення власної вельми однакової художньої форми. І рецепт цієї форми пропонується (скоріше навіть нав'язується) у всіх випадках, незалежно від діагнозу. Коло замкнулося, і функціоналісти опинилися в тій же пастці, з якої спочатку здійснювали втечу.

Бруталізм і Хай-Тек

У 50-х роках в Англії зародився ще один напрям сучасної архітектури - бруталізм (від англ. 'hard' - грубий). У своїх творах бруталісти прагнуть до оголення конструкцій, з яких побудовано будівлю, до максимального виявлення навмисне простих, грубих архітектурних мас. Дуже поширеним стилем останніх десятиліть XX століття став хай-тек (hi-tech). Це стиль високих технологій, свого роду противагу бруталізму. Бруталізм можна з достатньою точністю назвати лоу-теком (low-tech), стилізацією низьких технологій. На відміну від нього, хай-тек вкрай акуратний, вишуканий і витончений. Він перш за все асоціюється з великою кількістю скла у поєднанні з металевими конструкціями. В архітектурну композицію будинків хай-тек активно включає елементи їх інженерного обладнання: повітроводи, трубопроводи, вентиляційні шахти. Вигляд хай-теківського будівлі набуває "технотронный" вигляд за рахунок використання різного роду аксесуарів. Улюблений метал цього стилю - алюміній. В оформленні інтер'єрів його нерідко використовують в поєднанні з деревом.

Постмодернізм

Сьогодні в архітектурному середовищі домінує плюралізм ідей і думок. Жоден з напрямків архітектури не може називатися пріоритетним, жодна концепція не зводиться на п'єдестал як істинної. Розвитку таких поглядів сприяло рух постмодернізму. Його філософія виходить з тієї установки, що орієнтація на художній абсолют провокує відтворення тоталітарної свідомості у людини і тоталітарних структур у суспільстві і тому не може бути з успіхом використана. Архітектурний постмодернізм відроджує історичні принципи побудови композиції будівель (симетрію, перспективу, пропорційність), використовує елементи всіх стилів, застосовуючи принципи високої еклектики. Крім того, постмодернізм вільно звертається практично з будь-якими видами декору. Копіювання як таке тут просто виключено. Кілька стилів можуть бути зібрані воєдино і проникати один в одного, утворюючи дивовижні і неповторні будівлі.

В архітектурі ХХ століття виникало і зникало також і безліч інших напрямків, рухів і шкіл. Модернізм, інтернаціональний стиль, історизм, структуралізм... При цьому далеко не всі сучасні напрямки справляють відчутний вплив на проектування і вигляд приватних будинків. І є ще одна причина, по якій нова архітектура не дуже широко поширена: замовник дуже часто виявляється неготовим до сприйняття тих чи інших авангардних ідей. Виходить, що сучасна архітектура - при всій своїй чудовій простоті - виявляється елітарної, часом до надзвичайності. Як говориться, сlass not mass. Однак, якщо вам захотілося побудувати будинок у стилі бруталізму або хай-тека, то хіба потрібно відмовляти собі в цьому, оглядаючись на сусідів або друзів, які віддають перевагу щось більш традиційне?

Завершення задуму

Якщо ви ще не вирішили, якому з напрямків в архітектурі віддати перевагу, то у вашому розпорядженні безліч книг, журналів, каталогів, сотні і навіть тисячі фотографій, які зможуть допомогти вам знайти потрібний мистецьке русло. Загляньте в ілюстровані альбоми по архітектурі. Вибір стилю зовсім не означає, що ваш будинок повинен стати копією одного з будинків античної епохи або минулого XX століття. Він буде всього лише цитуванням того чи іншого стилю, його сучасним і персоніфікованим заломленням. Якщо ж вам важко визначити і вибрати архітектурний стиль, то, принаймні, знайдіть ті будинки, які вам просто подобаються. Зробіть закладки на покришках фотографіях. Нехай їх буде багато. Візьміть їх з собою на зустріч з архітектором. Це виявиться непоганим початком бесіди. У результаті копітких і захоплюючих роздумів над функціональною і художньою стороною вашого майбутнього будинку ви повинні сформувати завдання архітектору. Чим більше подробиць і деталей свого задуму ви передасте архітекторові, тим краще, точніше і швидше він зможе втілити його. Будь архітектор буде дуже радий тому, що ви прийшли ідейно підготовленим і не з порожніми руками. Може бути, вам навіть вдасться досягти більш сприятливих для себе фінансових умов - завдяки тому, що ви говорите однією мовою, і архітектор затратить менше часу на виконання вашого проекту.



Категорія: Ремонт квартир | Переглядів: 12299 | Додав: Admin | Теги: ремонт квартир | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Календар
«  Вересень 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Пошук по сайту
Наше опитування
Що для Вас найбільш важливо при проведенні ремонту ?
Всего ответов: 224
Статистика
Людей на сайті онлайн: 1
Шукають інформацію 1
Реєстрованих 0