Середа, 08.07.2020, 02:21
Головна » 2013 » Вересень » 12 » Будівництво: як не «замерзнути» в кризу

Будівництво: як не «замерзнути» в кризу

Раді бачити вас на нашому сайті присвяченому ремонту та будівництву!

Набирає обороти криза змінила звичний порядок речей, перетасував строкату колоду планів, проектів і прогнозів. Всі без винятку галузі економіки зіткнулися з проблемою фінансового голоду. Принцип природного відбору, про існування якого рідко згадують у періоди стабільності і зростання, знову став визначальним чинником економічного розвитку. Однією з перших відчула на собі вплив глобальних потрясінь будівельна індустрія, традиційно «зав'язана» на інвестиції. Сьогодні зайнятих у галузі виробникам доводиться важко: разом із замороженими будівництвом і проектами «замерзає» і бізнес багатьох компаній. Однак рецепт виживання все ж існує, головне зараз - вчасно адаптуватися до нової кон'юнктури ринку.

 

Нова реальність

 

Друга половина 2008 року принесла вимушене затишшя на багато будмайданчика. «Заморожування» цілого ряду об'єктів, що будуються через брак фінансування - сумна і неминуча реальність. У першу чергу це відноситься до комерційної нерухомості. Важке фінансове становище змусило багато російські і зарубіжні компанії серйозно переглянути свої бюджети, що призвело до різкого падіння попиту на офісні та торгові площі. В результаті багато забудовників не в змозі розплатитися за кредитами, отриманими під будівництво, не кажучи вже про нові вкладення коштів, необхідних для його завершення. Показовими прикладами є такі великі об'єкти, як вежа «Росія» в діловому центрі «Москва-Сіті», хмарочос «Кристал» в Ханти-Мансійську і багато інших. Очевидно, що підряди замовлення, пов'язані з комерційною забудовою, належать сьогодні до категорії найбільш ризикованих. Особливо якщо мова йде про масштабних і довгострокових проектах.

            Істотно скоротився також і обсяг житлової забудови. Так, у Санкт-Петербурзі було заморожено близько 85% споруджуваного житла. Насамперед, це дорогі будинки преміум-класу: скорочення доходів фізичних осіб і посилення умов іпотечного кредитування аж ніяк не сприяє зростанню ринку елітної нерухомості. Відповідно і участь в її будівництві з високоприбуткового бізнесу може перетворитися в багаторічну тягар. Навпаки, бюджетне житло продовжує користуватися попитом. Якщо від дорогих пентхаусів у важкі часи багато воліють відмовлятися, то квартири в панельних багатоповерхівках - це скоріше предмети першої необхідності. Крім того, попит на них підтримується і за рахунок відтоку покупців з ринку елітної нерухомості.

            На думку фахівців, зараз відбувається корекція цін на житло: покупці поступово повертаються на ринок у пошуках вигідних пропозицій. Тому найбільше шансів на успіх у тих забудовників, які прийняли ці правила гри. «З боку масового ринку існує реальний попит на доступне житло, - вважає Костянтин Ковальов, керуючий партнер консалтингової компанії Blackwood, що працює у сфері нерухомості. - Деякі споруджувані об'єкти бізнес-класу можуть стати життєздатними лише в разі зміни їх класу на економічний».

            Значну частину ринку сьогодні займає муніципальна забудова. Мова йде про програми, спрямованих на покращення житлових умов малозабезпечених сімей черговиків, а також на розселення мешканців аварійного житлового фонду. Очевидно, що ці проекти будуть розвиватися і далі, незважаючи на всі економічні негаразди. Причому влада деяких суб'єктів Федерації розглядають можливість подальшого розвитку будівництва бюджетного житла, в тому числі і за рахунок скорочення ринку елітної і комерційної нерухомості. Наприклад, адміністрація Санкт-Петербурга відмовилася надати піврічну відстрочку для інвестиційних платежів за земельні ділянки. «Якщо немає грошей на реалізацію проекту, то в відстрочення платежів немає ніякого сенсу», - заявив віце-губернатор Олександр Вахмистров. За його словами, місто готове виплатити компенсацію за земельні ділянки, щоб потім повторно виставити їх на торги, або пустити під будівництво бюджетного житла. Влада Москви, навпаки, вирішили субсидувати столичні будівельні компанії, однак мова йде лише про тих забудовників, які зводять соціально значущі об'єкти.

 

«Морозостійкий» бізнес

 

Щоб не «замерзнути» в умовах економічної «похолодання», що працюють на будівельному ринку компаніям - як забудовникам, так і виробникам будматеріалів та конструкцій, слід переглянути свої пріоритети у відповідності з новими реаліями. Наприклад, багатьом забудовникам має сенс змінити ціни на нерухомість. Так, «Південна будівельна компанія» вже скоригувала свій прайс-лист, знизивши ціни на 3-4 тисячі рублів за м2. У першу чергу це стосується однокімнатних квартир, які були предметом спекулятивного попиту.

            Крім того, зі сказаного раніше очевидно, що одним з пріоритетних напрямів будівельного бізнесу стає участь в муніципальних і державних програмах. «Сьогодні ми сподіваємося тільки на держзамовлення, хоча раніше з ним не працювали з-за низької рентабельності. Але тепер іншого виходу просто немає», - говорить директор підрядної компанії «Пулковські висотники» Сергій Грачов. Щоб успішно працювати в цій ніші будівельного ринку, необхідно серйозно замислитися про оптимізацію витрат і підвищення рентабельності виробництва.

            Шлях до кошторису некомерційного будівництва зазвичай лежить через перемогу в тендері. Для великих компаній, що мають власне виробництво повного циклу і можливість варіювати ціни на продукцію в широкому діапазоні, зазвичай це не становить праці. Ну а ті, чиї можливості скромніші, можуть заручитися підтримкою своїх партнерів. «Ми створили програму цільової підтримки своїх переробників при участі в тендерах, - розповідає Рафік Алекперов, керівник відділу по роботі з клієнтами Групи компаній ПРОПЛЕКС, одного із засновників російського ринку ПВХ-профілів. - Насамперед, це надання додаткових тендерних знижок, зниження витрат на комплектуючі і допомогу в оптимізації виробництва. У результаті стає можливим додаткове зниження собівартості продукції на 15%».

            Якщо вже мова зайшла про тендери, буде доречно згадати про програму реформування ЖКГ. В її рамках сьогодні повсюдно проводяться заходи по комплексному капітальному ремонту житла, субсидовані з федерального і місцевих бюджетів. Для багатьох компаній, державні та муніципальні підряди на виконання ремонтних робіт стали зараз основним джерелом доходу. Крім того, масштабні роботи з утеплення та реконструкції жилих будівель відкривають нітрохи не менші можливості для успішної комерційної діяльності, ніж будівництво нових об'єктів. Багато великі виробники розглядають сьогодні цей ринок як перспективний. Так, наприклад, компанія «PROMA-Віконний Супермаркет» виграла тендер на скління з використанням профільної системи PROPLEX-Comfort ряду будинків, що проходять по московській програмі «Капітальний ремонт старого житлового фонду».

            Заслуговує уваги і ринок малоповерхівок. На думку  президента Національного агентства малоповерхового і котеджного будівництва (НАМИКС) Олени Ніколаєвої, він залишається ліквідним із-за відсутності ризику «недобудови».

            Нарешті, у важкі часи має сенс згадати про бартер. Особливо він актуальний для об'єктів незавершеного будівництва. Часом це є єдиним рішенням, що дозволяє здійснити взаєморозрахунки між забудовником та виробниками будматеріалів в ситуації, коли грошей для цього просто немає. «Ми пережили часи бартеру, можемо до нього повернутися і зараз», - говорить президент Асоціації «Абетон» Володимир Філіппов. «Ми готові до гнучких заходів, нехай тільки покупці не ховаються. Не варто доводити ситуацію до арбітражних судів», - додає Ігоря Левит, генеральний директор Групи компаній ЛСР.

 

Фінансова криза стала серйозним випробуванням для підприємств будівельної галузі. Для багатьох компаній настали важкі часи. Однак ринок як і раніше існує. Оптимізація виробництва і вартості продукції, орієнтація на державні програми, участь в тендерах, частковий перехід до бартерних взаєморозрахунків - ці та інші заходи допоможуть зберегти бізнес і не «замерзнути» в період глобального економічного похолодання. Зрештою, криза не вічна, і ситуація поступово стабілізується. А підприємствам, які зуміють оперативно перебудуватися і знайти свою нішу в нинішніх умовах, безсумнівно, буде набагато простіше відновити своє колишнє положення.



Категорія: Будинки та садиби | Переглядів: 824 | Додав: Admin | Теги: дом | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Календар
«  Вересень 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Пошук по сайту
Наше опитування
Що для Вас найбільш важливо при проведенні ремонту ?
Всего ответов: 224
Статистика
Людей на сайті онлайн: 1
Шукають інформацію 1
Реєстрованих 0