П'ятниця, 07.08.2020, 13:49
Головна » 2013 » Вересень » 11 » Магія скла

Магія скла

Раді бачити вас на нашому сайті присвяченому ремонту та будівництву!

«Співаю перед тобою в захваті похвалу/ Не дорогим каменям, ні злату, але Склу», - писав майже три століття тому один з найбільших російських мислителів - Ломоносов. Він добре знав, про що говорив: чудовий хімік і інженер, Михайло Васильович багато працював зі склом і зробив чимало для розкриття можливостей цього унікального матеріалу. Досить згадати чудову золоту і рубінове смальту - скляну мозаїку, секрет якої досі не розкритий, або дослідження з фарбування скла, завдяки яким різнокольорові вітражі і посуд перестали бути предметами розкоші.

Але що послужило відправною точкою цього непроходящего інтересу російського вченого? Відповідь, загалом, однозначна: поїздка в Італію, де Ломоносов на все життя захопився античними скляними мозаїками. Не дивно: саме в цій країні мистецтво скловаріння досягло досконалості, зробив простий начебто матеріал «дорожче перлів і злата».

«Не дар ми в Склі божественний маємо...»

Насправді, батьківщина скла точно не відома, неможливо сказати, де продукт вперше змогли зварити. Справа в тому, що спочатку людина навчилася обробляти природну різновид матеріалу - вулканічну породу обсидіан. Вироби з цього міцного, прозорого, але пофарбованого в колір від коричневого до чорного каменю високо цінувалися і використовувалися в культових цілях - археологи часто знаходять церемоніальні ножі, дзеркала і чаші, вік яких налічує до 10 тис. років. Проте отримувати скло з простих складових - піску і поташу - люди навчилися лише п'ять тисячоліть тому. За переказами, це були фінікійці, кращі мореплавці Стародавнього світу.

Легенда, яку повідав римський історик Пліній-старший, свідчить, що шторм прибив фінікійського купця, везшего вантаж самородної соди, до невідомого берега. Рятуючись від холоду, моряки спробували зробити багаття і зігріти води для вечері, але знайти на березі досить великих каменів для вогнища їм не вдалося. Тоді вони принесли кілька великих шматків соди з трюму і розвели в їх кільці вогонь. Вранці люди виявили у вимерлих вугіллі дивні напівпрозорі камінчики, не схожі ні на один з відомих їм матеріалів. Це і було скло, сплав соди і кварцового піску, дар богів, як порахували фінікійці...

Так це було чи ні, але вдала знахідка недовго залишалася таємницею. В середині четвертого тисячоліття до н.е. технологію освоїли єгиптяни, потім сирійці і крітяни. Однак їм не вдавалося досягти головного для скла якості - прозорості. Цей секрет розкрили лише римляни, навчилися будувати спеціальні скловарні печі, де температура піднімалася вище 1500°С - тільки при такому нагріві можна домогтися зникнення муті. Римські (за іншою версією - сирійські) майстри придумали на початку I в. н.е. головний інструмент стекловаров - видувну трубку, коли здійснила справжню революцію в ремеслі. Крім того, саме в імперії скло вперше стало застосовуватися як архітектурний та інтер'єрний елемент - досить згадати знамениті помпейські мозаїки, не втратили свій вигляд за століття.

На жаль, загибель римської цивілізації призвела до забуття секретів майстерності. Мистецтво стекловаров залишилося лише у східній частині колись великої імперії, особливо розвинувшись у Константинополі та Олександрії. І вже звідти воно знову повернулося на землю Італії, де зосередилося спочатку у Венеції, а потім - на крихітному прилеглому острові під назвою Мурано. Там ремесло досягло небачених висот, перетворивши спочатку цей клаптик суші, а потім і всю Італію в світовий центр скловаріння. Переживши злети і падіння (у часи наполеонівських воєн виробництво було майже зруйновано, але відродилося знову до середини позаминулого століття), італійське скло з тріумфом повернувся у світ, ставши незамінним в архітектурі і дизайні.

«Люб'язне дитя, прекрасне Скло...»

Взагалі кажучи, можна сказати, що венеціанське скло справило свого часу справжню архітектурну «революцію». Ставши доступним, перейшовши з палацових і церковних палат у звичайні будинки, воно кардинально змінило середовище проживання. Особливо яскраво це проявилося на початку XIX ст., коли виник дивно красивий і функціональний стиль «модерн». В ньому скло відігравало основну роль, перетворюючи будь-яку деталь в справжню коштовність.

Особливо вдало вписався в новий стиль італійське скло. Позбавлене великовагової пафосності богемського кришталю, дивно пластичне, «мурано» пережило справжній розквіт, завоювавши півсвіту. Цікаво, що це відродження відбулося багато в чому завдяки російським художникам і архітекторам. Врубель, Борисов-Мусатов, Шехтель - всі вони широко використовували скло у своїх роботах, що стали згодом світовим культурним надбанням. Багаті замовники з задоволенням і щедро платили за високу якість, і майже два десятиліття саме росіяни були чи не головними споживачами італійського скла в Європі. До речі, саме російським художникам світ зобов'язаний гострого інтересу до таких складних видів прикладного мистецтва, як вітраж та мозаїка. Стилізований під готику панно Врубеля «Лицар» (воно завершує інтер'єр парадних сходів московського особняка купців Морозових) і майоликовый фронтон столичного готелю «Національ» не тільки відродили моду на такі шедеври, але і зробили їх класичними, затребуваними і сьогодні.

В наші дні тут, в Італії, як і раніше, роблять дивовижні і прекрасні, хоча і цілком масові речі, без яких неможливо уявити сучасне житло. І це не тільки посуд, прикраси або знамениті дзеркала. Сьогодні італійське скло використовується буквально у всіх інтер'єрних деталях - починаючи від декоративних мініатюр і закінчуючи вітражними панно. Так, популярно нині у дизайнерів дверне полотно, повністю або частково прозоре, виконане із спеціально обробленого скла, оскільки такий підхід дозволяє ефективно вирішувати проблеми зонування та візуального розширення простору.

«Двері будь-якої конструкції, як орні, так і розсувні, можуть бути виконані зі скла, - каже Тетяна Ларіна, керівник відділу оптових продажів компанії «Лендор», одного з найбільших постачальників італійських дверей на російський ринок. - Наприклад, сьогодні в особливій моді скляні розсувні двері. Це не тільки оригінальна, але і досить практичне рішення, що дозволяє заощадити місце і зробити приміщення більш світлим. Зазначу, що такі вироби абсолютно безпечні, оскільки виробляються з спеціальних, ударостійких сортів скла».

Подібна тенденція зрозуміла: «Двері, - говорить московський мистецтвознавець Віра Калмикова, - це завжди межа. Скло візуально її «знімає», робить невідчутною. Таким чином, створюється ілюзорне додатковий простір, який можна варіювати, змінюючи кольору і фактури. Наприклад, гладкий прозорий матеріал створює ефект анфиладности, настільки характерний і привабливий у класичних інтер'єрах, якщо ж додається колір і рельєф, з'являється знакова для модерну гра, загадка, таємниця. Все це не може не бути затребуваним сьогодні, коли інтер'єр стає все більш індивідуальним, внестилевым».

На такого роду виробах спеціалізується, наприклад, пармська компанія FOA, яка робить розсувні двері і перегородки з художньо обробленого матеріалу за авторськими технологіями. У чому майстри цієї фірми наслідують своїм венеціанським і навіть античних попередників - наприклад, тут часто використовують багатобарвні рішення і складні малюнки, що перетворюють звичайний дверний отвір у твір мистецтва. Так, в деяких колекціях використовується складний вітражний декор в техніці Тіфані (Tiffany), причому вся робота виконується вручну: від нарізання і шліфування фрагментів до з'єднання деталей спеціальними металевими стрічками. «Розсувні двері FOA легкі і витончені, - каже Тетяна Ларіна («Лендор»). - Тому вони легко вписуються в самий складний інтер'єр. Як правило, полотно таких дверей виготовлена з матового або кольорового скла, а ручки, кріплення і напрямні виконані з нержавіючої сталі, що забезпечує їх міцність, зручність і довговічність».

Інша відома італійська компанія De'longhi - розробляє цікаві інтер'єрні рішення, орієнтуючись на ультрасучасні хай-тек-тенденції. Тут випускають багатошарові скла з використанням різних модифікацій текстильного полотна.

«Далеко до кінця Склу гідних хвал...»

Треба сказати, для сучасного інтер'єру, де вже неможливо визначити якусь конкретну стильову спрямованість, скло, відроджене модерном, стає справжньою паличкою-виручалочкою, пов'язуючи воєдино речі, здавалося б, несумісні: хай-тек і античність, прованс і мінімалізм. «Скло в інтер'єрі, - каже Віра Калмикова, відіграють організуючу роль. Умовно кажучи, місце, де є подібні предмети або деталі, збирає воєдино простір. Таким чином, скло стає архітектурним інструментом, який дозволяє зміщувати візуальний центр простору в необхідну для задуму точку. Особливо це стосується кольорового скла та вітражів: контрастуючи або гармонуючи з ведучою колористичною гамою приміщення, вони створюють емоційні акценти, що говорять дуже багато про творця і господаря інтер'єру».

Потрібно зауважити, що магія скла не обмежується інтер'єрними доповненнями і акцентами. Сучасні оздоблювальні матеріали, такі як плитка і керамограніт, за великим рахунком, є найближчими «родичами» благородної субстанції. В особливості це відноситься до керамічної плитки, покриття якої - глазур - в сутності і є скло, що наноситься на глиняне підстава («бісквіт» або «черепок») і обжигаемое разом з ним.

Глазурі бувають різними - кольоровими прозорими, блискучими і матовими, що дозволяє виробникам виготовляти самі незвичайні за фактурою і кольором колекції. Деякі з них надзвичайно точно копіюють дерево або природний камінь, інші - шкіру рептилії, а крім того, є «обманки», непогано імітують саме скло. «Наприклад, - каже Надія Бірюкова, фахівець компанії Kerama Marazzi, - така «кристаллин», покриття, завдяки якому плитка набуває виключно рівну глянсову поверхню, стаючи схожою на скло. До недавнього часу цей варіант обробки практикували тільки зарубіжні, а точніше - італійські виробники, і лише порівняно недавно її освоїли на російському заводі «Велор» Орлі».

Втім, і власне скло сьогодні змінює своє призначення. Наприклад, скляні підлоги давно не рідкість в громадських закладах начебто нічних клубів і ресторанів. А в останні кілька років скляні покриття все активніше завойовують і приватні інтер'єри. Товсті - понад 10 мм - загартовані листи дають можливість створити надзвичайно ефектні рішення, роблячи приміщення багатовимірним і інтригуючим і дозволяючи візуально розширити просторові межі навіть маленьких кімнат.

«Склом пізнали ми дещиці чудеса...» - писав поет у своїй знаменитій оді. Дійсно, такий древній і сучасний матеріал магічним чином дозволяє змінювати простір і повертати давно минулі часи. Магія скла, почалося більше п'яти тисячоліть тому, твориться досі і, схоже, буде джерелом дивовижних чудес і далі...





Категорія: Двері | Переглядів: 759 | Додав: Admin | Теги: двери | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Календар
«  Вересень 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Пошук по сайту
Наше опитування
Що для Вас найбільш важливо при проведенні ремонту ?
Всего ответов: 224
Статистика
Людей на сайті онлайн: 1
Шукають інформацію 1
Реєстрованих 0